Шкільна бібліотека
Бібліотека відкрита для кожного читача.
Бібліотека надає вільний доступ до книги та інформації, для набуття знань,
духовного збагачення, для відпочинку та розваги.
... Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди прогоняють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
Тарас Шевченко
ПОЛОЖЕННЯ
про шкільну бібліотеку
Мосьпанівського навчально-виховного комплексу
1. Загальні положення
1.Бібліотека Мосьпанівського навчально-виховного комплексу (надалі — навчального закладу) є його обов'язковим структурним підрозділом, який здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно - просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час. Свою діяльність організовує спільно з педагогічним колективом, відповідно до планів роботи і регламентуючої документації, що затверджується директором закладу.
2.Навчальний заклад забезпечує правові, організаційні, фінансові та матеріальні умови, необхідні для функціонування бібліотеки, зокрема, належне зберігання, використання і поповнення фондів бібліотеки, гарантує їх цілісність, неподільність і невідчуженість. Приміщення, обладнання, майно бібліотеки утримується навчальним закладом на безстроковому і безоплатному користуванні та оперативному управлінні.
3.У своїй діяльності бібліотека керується Законом України «Про освіту», Законом України «Про бібліотеки і бібліотечну справу», іншими законодавствами та підзаконними нормативно-правовими актами, а також цим Положенням.
4.Бібліотека навчального закладу своєю діяльністю сприяє реалізації державної політики у галузі освіти і культури; дотримується принципів гуманізму і демократизму, пріоритету загальнолюдських цінностей і моралі.
5.Бібліотека доступна та безкоштовна для користувачів, якими є вчителі, учні, працівники навчального закладу, батьки.
6.Порядок доступу до бібліотечних фондів та іншої бібліотечної інформації, перелік основних послуг і умови їх надання визначаються правилами користування бібліотекою, які затверджуються директором навчального закладу і складаються на основі типових правил користування бібліотекою.
2. Основні завдання
1.Бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів у забезпеченні всіх напрямів навчально-виховного процесу конкретного закладу у засвоєнні як програмних, так і позапрограмних вимог, у самоосвіті.
2.Розширення бібліотечно-інформаційних послуг на основі удосконалення традиційних і засвоєння нових бібліотечних форм і методів роботи. Введення в роботу бібліотеки новітніх технологій.
3.Формування в учнів умінь та навичок бібліотечного користувача, розкриття перед ними основних (модельних, базових) функцій бібліотеки, з'ясування прав і обов'язків користувача, виховання поваги до правил користувача своєї і будь-якої бібліотеки, популяризація бібліотечно-бібліографічних знань.
4. Сприяння вихованню гармонійної, морально досконалої особистості, свідомої свого громадського обов'язку, відкритої до інтелектуального і творчого розвитку.
5.Всебічне сприяння підвищенню фахової, педагогічної майстерності вчителів, батьків шляхом популяризації педагогічної літератури і надання інформації про неї.
6 Бібліотечно-інформаційне забезпечення особистісних потреб користувачів у профорієнтаційному визначенні.
7. Виховання в учнів інформаційної культури — сталого прагнення до пошуку інформації, свідомого добору джерел, навичок систематизації та особистої оцінки.
8. Координація діяльності бібліотеки з громадськими організаціями, співпраця та взаємодія з освітянськими бібліотеками та мережею бібліотек інших систем і відомств.
3. Зміст роботи
3.1.Формує універсальний, з урахуванням профілю, бібліотечний фонд, який відповідає змісту навчання у навчальному закладі, його інформаційним і виховним функціям, запитам та інтересам користувачів, забезпечує його належне розміщення, облік і зберігання. В нього включаються: довідково-енциклопедичні, інформаційні видання з питань методики навчання, психології, підручники, навчальні посібники і дидактичні матеріали, художня література, періодичні видання, ноти, ізо продукція, компакт-диски (оптичні носії), картографічні матеріали, видання, що вийшли друком як в Україні, так і за кордоном.
3.1.1.Здійснює організацію, раціональне розміщення та облік основних і додаткових бібліотечних фондів, їх зберігання та реєстрацію.
3.1.2.Систематично аналізує використання бібліотечного фонду, веде роботу з його популяризації.
3.1.3.Обслуговує читачів у режимі абонементу та читальної зали.
3.2. Формує і веде довідково-бібліографічний апарат, використовуючи традиційні і сучасні електронні носії інформації з метою багатоаспектного бібліографічного розкриття бібліотечного фонду.
3.2.1.Бере участь у створенні і використанні галузевих баз даних.
3.2.2.Вивчає інформаційні потреби вчителів, вихователів, учнів, батьків, здійснює диференційоване обслуговування читачів, використовуючи різні форми і методи індивідуальної, групової і масової роботи.
3.3 Засобами бібліотечної роботи популяризує книгу і читання, підвищує престиж освіченості і культурності, виходячи як з потреб суспільства, так і з природних прагнень особистості.
3.3.1.Складає і готує списки літератури на допомогу навчально-виховній роботі закладу, виконує довідкову й інформаційну роботу шляхом масового, групового та індивідуального інформування.
3.3.2.Веде роботу з популяризації бібліотечно-бібліографічних знань серед учнів за допомогою проведення бесід, організації книжкових виставок, оглядів, лекцій, бібліотечних уроків, надання індивідуальних і групових консультацій тощо.
3.3.3.Спільно з учителями та громадськими організаціями проводить читацькі конференції, літературні та музичні вечори, диспути, ігри та інші масові заходи.
3.4. В межах своєї діяльності бере участь у навчально-виховному процесі, в організації загальних, групових, класних, масових заходів, виставок та оглядів, передбачених планом роботи.
3.5. Координує і кооперує свою діяльність з бібліотеками інших навчальних закладів, систем і відомств щодо спільних дій та заходів у навчальній і дозвіллєвій діяльності.
3.5.1.Реалізує можливості взаємовикористання бібліотечних фондів за допомогою внутрішнього книгообміну та міжбібліотечного абонементу (МБА).
3.5.2.Вивчає і впроваджує в практику роботи кращий досвід бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів.
3.6.Організовує і веде комп'ютерну довідково-бібліографічну роботу. Здійснює керівництво диференційованим обслуговуванням учнів і педагогічного колективу школи за допомогою комп'ютерної довідково-бібліографічної роботи (каталог шкільної бібліотеки, інформаційна база даних).
3.7. Надає користувачам можливість доступу до мережі Інтернет. Права та обов'язки користувачів при цьому визначаються Правилами користування бібліотекою.
ПРАВИЛА КОРИСТУВАННЯ
ШКIЛЬНОЮ БІБЛІОТЕКОЮ
1. Користування бібліотекою безкоштовне
2. Право користування бібліотекою мають вчителі, учні, інші співробітники школи.
3. Читачі мають право:
- одержувати в тимчасове користування книги з фонду бібліотеки;
- користуватися довідково-бібліографічним апаратом;
- користуватися комп’ютером для пошуку необхідної для навчання інформації
- брати участь в бібліотечних заходах.
4. Книги видаються на 15 днів.
Не видаються з бібліотеки:
- рідкі та цінні видання;
- довідкова література;
- останній примірник видання.
Ними користуються в читальному залі.
5. Читачі зобов’язані:
- бережно відноситися до книг, проявляти постійну турботу про їх збереження;
- не робити в книгах ніяких поміток, підкреслювань;
- не виривати і не загинати сторінок;
- повертати книги в назначений термін.
6. Учні розписуються в читацькому формулярі за кожний примірник видання, одержаний на абонементі, починаючи з 5 класу.
7. Читачі, які загубили або зіпсували книгу з фонду бібліотеки, зобов’язані замінити її на таку ж або рівноцінну. Рівноцінність заміни визначає бібліотекар.